En rask vandretur forynger huden

Når du går en rask tur i naturen, får du mere end blot kilometer i benene og skønne naturoplevelser. Du får også en mere strålende og glat hud, for vandring sætter gang i blodomløbet og tilfører din hud flere næringsstoffer.

En rask vandretur fx i Søderåsen er med til at foryngre huden. Foto Bente Michelsen

En rask vandretur fx her i Søderåsen er med til at foryngre huden. Foto Bente Michelsen

Huden er vores skjold og vores største organ. Den beskytter os mod ydre påvirkninger og holder sammen på vores indre organer, muskler og knogler. Den sørger for, at kroppen kan regulere varme, kulde, stråling eller bakterier – og så er den vores visitkort udadtil.

En usund livsstil viser sig i en usund hud. Heldigvis kan daglig motion være med til at foryngre huden ved at øge blodcirkulationen i kroppen, så huden bliver gennemiltet og kan få næring fra kost, vitaminer og mineraler. Motionen medvirker også til celle- og hudfornyelse, udrensning, glød og reducering af appelsinhud.

Motion er ungdomseliksir for huden

Ingen af os kan løbe fra, at vores hud – også kaldet overhuden – bliver grovere, mere tør og rynket med tiden. Samtidig bliver underhuden tyndere og mindre elastisk.

Professor Mark Tarnopolsky fra McMaster University i Ontario har derfor undersøgt, om motion kan holde huden ung – og give den ældre hud et yngre udseende. Igennem studier med mus viste det sig, at fysisk aktivitet kunne udsætte alderstegnene. Når musene ikke fik lov til at bevæge sig, udviklede de derimod hurtigt alderstegn i form af grå pels, tab af pels, sygdom og tegn på demens.

Find vej til en sundere hud lige her

Derfor fik Tarnopolsky den idé, at fysisk aktivitet også kunne påvirke menneskers hud. I ét af sine forsøg tog han en hudbiopsi fra balderne af en gruppe af 65+-årige inaktive. Derefter gennemgik forsøgspersonerne et program bestående af moderat til hård træning (cykling eller jogging) 30 minutter to gange om ugen i 3 måneder, hvorefter de fik taget en ny hudbiopsi. Og det viste sig, at huden var blevet markant ’yngre’ efter blot 3 måneders træning.

Læs også Mærk naturen på egen krop

Husk solcremen i tasken

Du behøver ikke nødvendigvis hoppe på motionscyklen eller tage løbeskoene på – for en rask gåtur, hvor pulsen kommer lidt op, gør også underværker. Når musklerne arbejder, producerer de nemlig såkaldte myokiner, som kan påvirke den træningsforyngende effekt på huden.

Men der er et men. For du kan naturligvis ikke udelukkende foryngre huden og pleje den igennem fysisk aktivitet. Solens stråler trænger nemlig dybt ind i huden og påvirker cellefornyelsen og kollagenproduktionen.

Læs også Med os går du aldrig for langt

Det anbefales derfor, at man bruger solcreme de udsatte steder og helst faktor 20. Især de første sommerdage, hvor huden nemmest bliver solskoldet. En gylden regel er, at den måde, du behandler din hud på i dag, ser du resultatet af om 10 år.

Af Freja Fredsted Dumont

Kilde: politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion