Fra vandrestøvler til togskinner

"At rejse er at leve", som H.C. Andersen sagde, men at vandre er bestemt også at leve. Efterhånden har Kim Greiner rejst i 75 forskellige lande og territorier på 6 kontinenter – først til fods, og nu i bumletog. Kim beretter her om sit vandreliv.

Et farverigt skue ved dammene i Phnom Kulen Nationalpark. Foto Kim Greiner.

Vores rejse/vandreliv startede, da børnene var små, hvor vi tog på 2 ugers bilture, ofte nordpå til Island, Norge, Sverige, Finland, og utallige er de småtoppe, som blev besteget. Den sidste uge af sommerferien blev brugt på charterrejse sydpå “Spies Spies denne vej” til Mallorca, Solkysten, Madeira og Jugoslavien m.m. På denne måde fik vi dækket det meste af Europa.

Men da børnene var fløjet fra reden, lå hele verden åben for vores fødder. Bogstavelig talt, for nu var det vandreferier, det gjaldt.

Strabadsvandringer umulige steder

Vi kaldte dem strabadsture, for det krævede ofte hård træning hver weekend på 20 – 25 km og mindst 10 kg håndvægte i rygsækken at komme i bedst mulig form. Af strabadsture kan nævnes Peru med vandring på Inkastien til Machu Picchu. Vandring på Etiopiens højslette med kredsende ulve omkring lejren.

Bestigning af Afrikas højeste bjerg Kilimanjaro. Den høje rute i Pyrenæerne mellem Spanien og Frankrig og nationalparkerne på New Zealand fik vi også sat vores fodaftryk på.

I DVL arrangerer vi en lang række vandreferier – find dit næste eventyr her.

4-top turene i Norden

Så fik jeg den ide, at vi skulle bestige de 4 højeste toppe i Norden. Galdhøpiggen i Norge, Kebnekaise i Sverige, Halti i Finland og Møllehøj i Danmark. Det mislykkedes i 1. forsøg, for det var for tidligt på året (juni), og vejen til Halti var spærret af sne, så vi skulle først vandre 10 km, før vi kunne begynde opstigningen igennem 5 kilometer blokmark og i tæt tåge.

Det var halsløs gerning, for tænk hvis en af os faldt og brækkede benet i ødemarken, så havde vi ligget der som skeletter i dag. Derfor måtte vi give op og vende om.

Næste år prøvede vi igen og satte turbo på foretagendet, så de 4 toppe skulle besejres på under 10 døgn. Det lykkedes og 10 minutter før tiden udløb, plantede vi Dannebrog i en kokasse på Møllehøj i Danmark. Vi udnævnte nu os selv som verdensmestre i nordiske bjergtoppe.

Taffelbjerget gav knækket

Årene gik, og vi var godt oppe i årene, da vi besteg Taffelbjerget ved Cape Town i Sydafrika. Vi kom for sent afsted, og turen op var stejlere og længere end beregnet, og sidste afgang med svævebanen ned nærmede sig. At overnatte på bjerget eller gå ned i mørke ville være yderst ubehageligt.

Nå, men min kone, Gitte, fik overanstrengt sit ene ben og fik en knæskade, der varede i flere år. I samme periode fik jeg selv en ny hofte, så ekstreme vandreture var det slut med for vores vedkommende. Hvad så nu? Vi kunne jo ikke bare sidde der og trille tommelfingre.

Verdens længste togrejse

Så fik jeg en anden ide – vi tager Jorden rundt med tog. Ikke i et stræk, men med mange stop undervejs. Så ved hvert “stoppested” vandrede vi i storbyer på kryds og tværs og oplevede alt, hvad der var værd at opleve undervejs; lige fra Ayers Rock i Australien til Niagara Falls i Canada og Potala Paladset i Lhasa i Tibet m.m. Ja og så alt på strækningen fra Borup til Singapore som Gobiørkenen, Angkor Watt i Cambodia og broen over floden Kwai i Thailand m.m.

Foreløbig har vi kørt 43.000 km med tog igennem 4 verdensdele.

Selvfølgelig skal vi igen på bumletogstur til sommer. Denne gang næsten til verdens ende igennem Ukraine og Hviderusland til Vladivostok på den russiske stillehavskyst. Ja så snupper vi lige Sydkorea med, når vi alligevel er på de kanter.

Læs mere på Kim Greiners hjemmeside.

Heldigvis i trygge hænder med Tenzin. Foto Kim Greiner.

Bumletog fra Borup til Singapore

Kim Greiners bog “Bumletog fra Borup til Singapore”, der udkom i oktober 2018, beskriver denne rejse, som titlen siger, hen over landjorden fra Borup på Midtsjælland til Singapore på sydspidsen af Malaccahalvøen i det Indiske Ocean.

Undervejs på rejsen stoppes der i 13 lande i 27 forskellige byer eller steder som Bajkalsøen og Gobiørkenen. Hvert sted blev udforsket nærmere på gåben (vi er da ikke helt affældige endnu), og der fortælles lidt historie og om de mange strabadser, som de rejsende kommer ud for – ofte på en humoristisk og anekdotisk facon.

Om Kim Greiner

Uddannet skovfoged og merkonom. Efter 21 år i det private skovbrug, kom han i 1990 til Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole som havemester.

Siden 2012 har han på fuld tid været freelance foredragsholder, københavnerguide og forfatter. Kim har i årtier været medlem af Dansk Vandrelaug og er i dag tilknyttet Dagdriverbanden i Lyngby. Et par gange om året er han turleder som regel i København og med lidt historiske fortællinger iblandet vandreturen.