Gå dig gennem det nye år

Skal 2021 være året, hvor der kommer handling bag de gode intentioner med et nytårsforsæt? Det kræver ikke andet end godt fodtøj, så er du klar til at gå julefedtet af dig.

Køge Bugt tager sig godt ud i januar. Foto Bente Michelsen

Køge Bugt tager sig godt ud i januar. Foto Bente Michelsen (2019)

Et nyt år er begyndt, og det er tid til en ny start. Det er sæson for nytårsforsætter, gode ambitioner og ønsket om en sundere hverdag. Men du behøver ikke at melde dig ind i det lokale fitnesscenter eller sætte høje krav til dig selv om hård motion flere gange om ugen.

Faktisk kræver det ikke andet end at sætte det ene ben foran det andet, hvor du vandrer fedtet af i naturen. For som ved alle andre aktiviteter, hvor du bevæger dig, forbrænder du kalorier, når du går.

Undersøgelser viser desuden, at gang er effektiv slankemotion, fordi du sjældnere springer gåturen over end andre motionsformer – det er altså et nytårsforsæt med sandsynlighed for succes. Samtidig ved man, at stress kan modvirke vægttab, mens en halv time i frisk luft hver dag kan forebygge stress.

Andre fordele er, at du forbedrer stofskiftekonditionen, kan forebygge livsstilssygdomme og styrker cellerne. Fordi du under gang bærer kroppens vægt og samtidig får små stød op gennem kroppen, hver gang du tager et skridt, styrker du også knoglerne.

Find turinspiration i Danmarks bedste stioversigt

Gå ud på egen hånd

Selvom det er dejligt at gå sammen, så har virkeligheden det sidste år spændt ben for mange af DVL’s fælles ture. Nu er vi for anden gang i en periode, hvor vi kun må gå med de nærmeste eller alene, i andre perioder har vi været begrænset til ti vandrere per tur.

Heldigvis er der mange muligheder for at få frisk luft og god motion alene eller med en fast vandremakker. Dansk Vandrelaug tilbyder mange gode ture, som du kan gå på egen hånd. På dvl.dk/ud-i-naturen har vi også samlet en række forslag, som er lige til at gå til. Nogle af vores lokalafdelinger, som fx Sønderjylland og Viborg, har delt en række ture på deres hjemmeside krydret med gode råd, billeder og historisk information.

Så nu er der ingen undskyldning for, at 2021 ikke bliver året, hvor nytårsforsættet om mere motion bliver til virkelighed.

I venten på det motiverende fællesskab

Vi mennesker er sociale dyr, og vi har brug for andre til at hjælpe os med at holde motivationen oppe. Hos Dansk Vandrelaug deler vi vandreoplevelserne med hinanden. Det gør det også nemmere at holde nytårsforsættet, når du ved et hold vandrere står klar til, at du kommer med på tur.

Mens vi går, så går snakken også, og du glemmer, at du motionerer. For motion plejer da ikke at være så sjovt, som det er at vandre i naturen?

Turlederen har tilrettelagt det hele og supplerer måske med et par anekdoter undervejs, så du bliver klogere på den natur og de omgivelser, du bevæger dig i.

I skrivende stund går turlederne egne veje ligesom alle andre. Men så snart der bliver lettet på forsamlingsloftet og den afstand, vi af corona-mæssige hensyn skal holde fra hinanden, står de klar ved mødestederne i hele landet. Og så er det godt at være i form til at gå med.

Af Kristine Buske


Så meget forbrænder du, når du går

  • I gennemsnit 216 kalorier på en time ved almindelig gang.
  • I gennemsnit 384 kalorier på en time ved rask gang.
  • Ved at vælge en tur med bakker, trapper og kuperet terræn undervejs sættes forbrændingen yderligere op. Fx forbrænder du 180 kalorier ved 10 minutters gang op ad trapper.