Gå dig til en skarp hjerne

Gang har ikke kun betydning for vores muskler og kredsløb, men styrker også hukommelse og indlæringsevne. Det er især god hjernegymnastik at gå nye ruter, du ikke kender i forvejen.

En aftentur ved Sædding Strand kan være god hjernegymnastik. Foto Jens Andreas Pedersen

Aftentur ved Sædding Strand. Foto Jens Andreas Pedersen

For at kroppen kan bære os hele livet, skal vi holde den i gang. Det ved de fleste af os godt. Men hjernen har også brug for motion til at holde sig skarp. Mange forbinder nok hjernegymnastik med kryds og tværs og sudoku. Men faktisk er det at bevæge dig også vigtig træning for din hjerne.

Minimum 30 minutters motion om dagen, hvor du bliver lettere forpustet, kan forbedre din koncentrationsevne, indlæring og hukommelse. Det kan fint opnås med en vandretur i rask tempo.

Når kroppen og musklerne bevæger sig, producerer hjernen nogle stoffer, der styrker nervecellerne og stimulerer til dannelse af nye. Samtidig udløser det stoffer i hjernen, der mindsker risikoen for stress og depression – kort sagt bliver din hjerne mere glad af at gå og holde sig i gang.

Ny på tur? Find de kortere vandreture her

Varier ruterne

Hvis du vil styrke hjernen yderligere, kan du variere dine gåture. Mennesker er vanedyr, men holder vi os altid til de samme mønstre, bliver hjernen ikke tilstrækkeligt udfordret.

Ved at bryde vanerne og bevæge dig ud på ukendte ruter og stikveje, får hjernen nye input og bliver dermed stimuleret. Hos Dansk Vandrelaug sørger vores turledere for at lave varierede ruter. På den måde bliver vandreturene altid spændende, og din hjerne bliver trænet gennem forskellige sanseindtryk.

Du kan selv få inspiration til at dyrke hjernegymnastik. Hold hjernen frisk er et toårigt pilotprojekt, som sætter fokus på vigtigheden af at holde sin hjerne i form. Læs mere på holdhjernenfrisk.dk, hvor du får flere gode råd til, hvordan du skærper de små grå.

Kilder: Holdhjernenfrisk.dk og netdoktor.dk