Moderniseret website klar til mobilbrug

”Hvis man ikke er under udvikling, er man under afvikling”.

Hjemmeside 2 widgets

I 2014 lavede to journaliststuderende en hovedopgave på journalisthøjskolen om Dansk Vandrelaug og vores ansigt udadtil. De fik topkarakterer for opgaven.

Til gengæld fik vi tæsk, idet analysen mundede ud i, at vi hverken var tidssvarende eller kendte.

Det fik os til i medieudvalget at vurdere, hvad vi kunne gøre bedre. I den sammenhæng henvendte vi os til firmaet Peytz og Co, som gennemførte en gennemgribende analyse af vores eksterne kommunikation. Og svaret var klart: VandreLiv fungerede rigtig godt, men vi skulle forbedre og modernisere stort set al vores kommunikation.

Med den klare anbefaling og med udtrykket ”hvis man ikke er under udvikling, er man under afvikling” i hovedet gik vi i gang. Og det blev til to års arbejde mod ny hjemmeside, ny turdatabase, anvendelse af nyhedsbreve og sociale medier.

Bedre end tidligere
Den 3. september 2018 lancerede vi så den nye hjemmeside med den nye turdatabase, som vi har skrevet om i sidste blad. Vores mål var ikke at være 100 procent klar på lanceringsdagen, men hjemmesiden og bladet skulle fungere så godt, at I ikke følte nogen mangler i forhold til tidligere. Og vores mål var, at tingene var blevet bedre end før. Det mener vi, at vi har opnået!

Vi har til hensigt at udsende månedlige elektroniske nyhedsbreve til jer fra nytår. Derved kan vi skabe en endnu bedre kommunikation, hvor vi kan hjælpe jer på vej på vandretur og med andre ting.

Når det er sket, er vi nået langt med vores udvikling på det kommunikationsmæssige. Og vi har på den måde fremtidssikret vores kommunikation ved at være tidssvarende og relevant for dig som medlem.

Stærkt stigende mobilforbrug
Fremtiden er nutid i forhold til mobilen. Langt flere ser på vores hjemmeside via en mobil end en PC. På statistikken for den første uge med det nye website kan vi se, at over 50 procent af vores brugere kigger indenfor via en mobil, mens 35 procent benytter en tablet/iPad og kun 12 procent (!) bruger en laptop eller stationær PC.

Det er derfor dejligt, at vi nu er optimeret 100 procent til mobilen og bare bonus, at sitet ligeledes tilpasser sig alle andre skærmstørrelser. Når vi lægger indhold på vores site, er det derfor væsentligt, at vi altid tjekker, hvor godt det ser ud i mobilskærmbredde.

Kort vej til vandreturene
På dvl.dk skal vi appellere til alle – både dem, der allerede kender os, og de nye nysgerrige. Det gør vi med skønne billeder, der emmer af vores vandreessens, klar tekst og diverse kulørte kasser, som giver et varieret indtryk på hver enkelt forside.

Vores allervigtigste vare, vandreturene, kan vi vise på to forskellige måder – som en liste, hvor billeder og rubrik for alvor kommer til deres ret, og på det overbliksgivende Danmarkskort, der automatisk tilpasses den enkelte afdelings egn og turtilbud.

På forsiden henviser vi til samtlige vandreture, mens hver enkelt afdeling tager udgangspunkt i egne ture. Teknikken bagved turvisningen gør, at et klik på en specifik vandretur på et afdelingssite sender brugeren over på dvl.dk – det sker i et nyt faneblad, så afdelingen ikke mister brugeren helt.

Tag på opdagelse
Som medlem kan du med fordel orientere dig på din afdelings medlemside men også på dvl.dk/medlem, hvor du f.eks. finder vej til vores gode kurser, medlemsportalen, bladet VandreLiv, den lange liste med rabataftaler og sommerhusene.

Turledere finder alle fakta under dvl.dk/frivillig. Listen over de kompetencegivende kurser ligger her sammen med bl.a. Frivillighåndbogen og Værktøjskassen.

Klik dig lidt omkring, så du vænner dig til vores nye webvandrestier. Og skriv endelig ind til dvl@dvl.dk, hvis du har gode ideer eller finder uhensigtsmæssigheder og fejl.

Af Steen Kobberø-Hansen og Camilla Dam