Tag et skridt væk fra livsstilssygdomme

Du tænker måske ikke over det, når du tager vandrestøvlerne på og sætter den ene fod foran den anden, men hvert skridt kan – ud over at tage dig på eventyr – sænke risikoen for en række livsstilssygdomme.

Vandretur ved Agersø. Foto Marianne Nielsen

Vandretur ved Agersø. Foto Marianne Nielsen

Noget af det bedste man kan gøre for sin krop er at bruge den. Selvom det kan gøre ondt og mærkes i musklerne efter en hård træning eller en udfordrende vandring, betyder det ikke, at kroppen ikke kan lide at blive presset. Tværtimod. Den er skabt til det. Men desværre er vores samfund ikke bygget op efter, hvad der er godt for vores fysik.

Mange danskere bruger det meste af dagen på at sidde foran en computer, til møder eller andre steder, hvor det primært er deres ballemuskler, der bliver belastet. Det er nok også derfor, at så mange lider af livsstilssygdomme og overvægt.

Dørmand for egen krop

Over halvdelen af voksne danskere er overvægtige, og Diabetesforeningen forventer, at der i 2030 vil være 430.000 med type-2 diabetes. Og de høje tal på vægten og gammelmandssukkersygen tager tit trælse venner med, når de melder deres ankomst i kroppen. Forøget risiko for blodpropper. Hjerte-kar-sygdomme. Slidgigt. Bare for at nævne nogle.

Heldigvis er man dørmand for sin egen krop og kan i mange tilfælde nægte sygdommene adgang ved at ændre en usund livsstil eller holde fast i de gode vaner.

Fra Hindø i Stadil Fjord Foto Vagn Olsen
En rask vandretur kan også gå fra Hindø i Stadil Fjord. Foto Vagn Olsen

Gå dig rask og slank

Ved at spise sundt, ikke ryge, holde alkoholforbruget nede og bruge kroppen aktivt kan man nedsætte risikoen for sygdomme markant. Og her er gang et godt sted at tage fat. Der er nemlig mange positive effekter forbundet med en rask gåtur.

Ved blot at sætte den ene fod foran den anden stimulerer man kredsløbet og musklerne, heriblandt hjertet, ligesom gang er en god måde at forbrænde fedt på. Både det synlig fedt på mave og lår, og det farlige skjulte fedt, som ligger omkring de indre organer.

En lille tommelfingerregel er, at man forbrænder svarende til sin vægt i kalorier for hver kilometer, man går. Så kan du selv lave regnestykket for hvor meget det kan blive til på en uge eller en måned. Dertil kommer at gang sjældent giver overbelastninger og skader.

Gå med på Danmarkskortet – find en rask tur her

Guf for sjælen

Og så er der selvfølgelig de åbenlyse fordele ved at befinde sig i naturen nær flora og fauna. Det giver ro i sindet. I kroppen. Er et åndehul væk fra skærme og huskesedler. Her kan man virkelig trække vejret. Og det er ikke bare en følelse. Forskning har vist, at patienter med udsigt til grønne arealer bliver hurtigere raske, ligesom et hollandsk studie har dokumenteret, at mennesker som i bor nærheden af natur har lavere risiko for at udvikle angst, depression, astma og meget andet.

Så det er bare med at komme ud. Et skridt. Et mere. Et mere. Og mærk, hvordan du går væk fra fysisk sygdom og psykiske problemer og mod et sundt og velfunderet dig.

Af Clara Edgar Jacobsen


Læs også:

Du vandrer længere sammen med en ven

Gode relationer kan forlænge dit liv