Vestskoven – videoinspiration til 9 km vandretur

Tag til Vestskoven på Københavns vestegn og oplev varieret natur, efterhånden som du vandrer igennem tæt skov, over åbne sletter, forbi idylliske lavtliggende søer og slutter af højt til vejrs på den fantastiske menneskeskabte høj Herstedhøje.

Vandreruten slutter af på Herstedhøje, med en fantastisk udsigt over det omkringliggende landskab. Foto Majbrit Søgaard.

Af Majbrit Søgaard

Vestskoven er et godt sted at vandre, da det er et stort og nyere offentligt naturområde, anlagt primært for at skabe gode og ikke mindst varierede naturoplevelser for befolkningen.

I samarbejde med Dansk Vandrelaugs frivillige (specielt Grethe Aagaard) og naturvejleder Stephan Springborg har artiklens forfatter lavet et ruteforslag på 9 kilometer, der går igennem Vestskovens centrale del. På ruten er der fokus på naturen og på områder specielle for Vestskoven.

For at inspirere både garvede og specielt nye vandrere, er der produceret en video fra ruten, som vil lokke dig til at komme ud og opleve Vestskoven gennem vandring.

Vestskoven er nøje planlagt

Man påbegyndte etableringen af Vestskoven i 1967, og området er nøje planlagt til at være et velfungerende rekreativt naturområde, hvor du både kan opleve forskellige skovbeplantninger, lysåbne græssletter, søer, lavtliggende arealer og kæmpe høje, der skyder sig op fra sletterne.

den viste rute vandrer du igennem tæt skov, over sletter og forbi søer, hvorefter du slutter af på den meget spektakulære og menneskeskabte høj Herstedhøje. Her kan du stå 67 meter over havets overflade med vinden i håret og udsigt over Vestskoven, København og det omkringliggende landskab.

Herstedhøje er en menneskeskabt høj lavet af byggeaffald fra bysaneringer og udgravninger i København, og det er en meget unik oplevelse at gå fra det flade landskab og så bestige Herstedhøje. Specielt med tanken om, at du står på en stor del af Københavns historie fortalt i mursten.

Ved foden af Herstedhøje ligger Naturcenter Herstedhøje, som i sig selv er et besøg værd, og hvor der findes picnic-område med grillplads. Turen starter (og slutter helt) i øvrigt ved naturcenteret.

Hvordan kommer man til og fra ruten?

Ruten starter og slutter ved Naturcenter Herstedhøje, hvor du kan parkere, hvis du er i bil.

Adresse:
Herstedhøje Allé 1
2620 Albertslund.

Hvis du tager offentlig transport, kan du tage bus 500S eller bus 149 og stå af ved landsbyen Herstedøster ved stoppestedet Fabriksparken/Formervangen, og så gå nordpå igennem landsbyen til Naturcenteret.

Rutebeskrivelse

(Klik og få kortet vist i fuld størrelse)

Stensletten

Fra Naturcenteret skal du gå mod nordøst ad Tværvej hen til Herstedhøjevej og til højre ad denne.

Kort efter kommer du til herstedøstervej, som du skal et hurtigt smut til venstre ad, før du drejer til højre ad Herstedøster Skolevej. Efter cirka 50 meter kommer der en sti mod venstre, som du skal ind ad. Det føles som om man går igennem et buskads, men stien leder ind til Stensletten, som du skal over. Du skal vælge den store sti med tydelige spor hen over arealet.

Stensletten er en stor græsslette, hvor man kan høre sanglærker og ved Slette Sø, som du kommer forbi på venstre hånd, kan du se svalerne flyve lavt over vandet i jagten på insekter.

Følg stien langs skovkanten rundt mod venstre i bunden af Stensletten. Efter at du er kommet ind i skoven drejer du til højre ved søen, så du går nord om denne. Søen er meget idyllisk og fyldt med frøer.

Nord for søen ligger et af Vestskovens mange bålsteder. Dette er en bålhytte, så bålstedet er overdækket, og det er et fint sted til et lille stop. du kan enten samle brænde i skoven eller have det med hjemmefra.

Bymosevej

Ruten fortsætter rundt om søen og sydpå til Bymosevej, som er en asfalteret skovvej omgivet af blandt andet bøgetræer. Da der kun er få rådyr i Vestskoven har småtræer og -buske mulighed for at vokse op, og der er derfor en tæt underskov mange steder i Vestskoven.

Man skal til venstre af Bymosevej, og hvor man møder en bom efterfulgt af en grusvej, så skal man fortsætte af grusvejen. Det er næsten ligeud i modsætningen til asfaltvejen, som drejer ned til et hus.

Skelvej

100 meter længere henne dukker Skelvej op på venstre hånd. Den skal man op ad. Ind til nu har man fulgt Naturstyrelsens gule prikker, men på Skelvej ved Slettevej forlader man prikkerne, da man i stedet forsætter ligeud.

Herstedøstervej og Hejremosevej

For enden af Skelvej drejer man mod venstre af Herstedøstervej og følger denne ligeud. Når man når til Hejremosevej, så går man videre ligeud af denne.

Man er nu i den nordlige del af Vestskoven, hvor man kan se nogle store poppel-træer, som var en donation fra en nu lukket dansk tændstikfabrik, da tændstikker laves af popler. Poplerne er de høje slanke træer, med blade der danser i vinden.

Her er også forskellige andre skovstykker og generelt for denne nordlige del af Vestskoven er, at her er specielt mange musvåger og et rigt dyreliv, fx er det et godt sted at se rådyr.

Tværvej og græssti

Man drejer til venstre sydpå ad Tværvej og efter cirka 200 meter kommer der en græssti mod højre ind igennem skoven. Her er meget hyggeligt, og man føler sig langt væk fra alt andet. Når man krydser Herstedhøjevej bliver stien til en stampet sti af mørke sten.

Rovej

Når man kommer til Rovej, som er en bred asfalteret vej, så drejer man til venstre af denne, for at opleve endnu en af Vestskovens sletteområder. Man kommer forbi en sø på højre hånd og til venstre ligger Herstedhøje og skyder sig op fra sletterne.

Mønterne

Ved første mulige sti mod højre drejer du ind og går igennem et hyggeligt picnic-område med bålplads. Dette går du igennem og kommer nu ind i området, der hedder ”Mønterne”. Det er et parklignende område, med græsarealer og grupper af forskellige træer, og området er tilplantet med træer, som er finansieret af penge indsamlet af befolkningen, som opbakning til Vestskovsprojektet. Her er gode muligheder for at se græssende rådyr.

Du skal holde til højre, når du kommer ind i området og så kommer der en sti for enden, hvor du drejer mod venstre. Herefter drejer det mod højre af den næste tydelige sti tilbage til bålpladsen.

Rovej fortsat og sti til Herstedhøje

Tilbage på den brede Rovej, går du mod øst til du kommer til en sti ind til Herstedhøje. Herfra går du op på Herstedhøje og bestiger det 67 m høje ”bjerg”. Det er en fantastisk oplevelse at komme op på toppen og se ud over Vestskoven, hvor du lige har vandret, samt ud over Københavns tårne og spir.

Download kort og rutebeskrivelse til print her:

Vestskoven Kort og rutebeskrivelse

Læs mere om Vestskoven på Naturstyrelsens hjemmeside.

DVL giver dig flere gode ideer til vandreruter, som du selv kan vandre:

Ruter i København og hovedstadsområdet

De bedste vandrestier i Region Hovedstaden

Projektet er støttet af Nordea-fonden.