Året der gik – 2018

2018 har stået i Maritime Vandringers tegn og 20 års jubilæum og vi tyvstartet allerede i januar med første maritime vandreture.   Vi started året 2018 med en kold blæsende tur til Odby Sløjfe, hvor kom forbi den hellig kilde og vi nød at der var læ til madpakken ved havnen. Men vinteren var først startet…

Men vinteren var først startet og det skulle blive koldere på vores næste tur til Toftum Bjerge og Jeppes Led.  Her var frosten godt bid og huerne blev godt trukket ned over ørene. Men vi havde skøn udsigt over Limfjorden og med gode boller med smør så blev det jo blev det jo skøn dag.

Så kom tiden til Generalforsamling og weekendturen.  Vi fik her lavet vores nye vedtægter og fik ny stærk kvinde, ind til at overtage Lenes plads i bestyrelsen.

Jungletrommerne havde været på arbejde og vi havde fået spredt rygtet om vores hyggelige hytteture, så hytten blev næsten fyld i år med hjælp fra en bilfuld fra Sjælland og Viborg og flere kom bare og var med på turene. Så hygge og tur i Klosterhed og Husby blev det til.

I Stråsø plantage blæste det også godt men vi faldt lidt læ i skoven, hvor vi kunne, i solen,  nyde vores madpakker. Dog havde blæsten også fået krondyrene til at putte sig.

På golfbanen ved Råsted, med den nye hjertesti og i  Theuts Plantage blev vi her næsten løbet ned at krondyr, som nok nød det gode vejr og brød sig ikke om at stilheden i skoven blev brudt.

Så kom april og turen gik til Fur af kvalitetstien og stranden. Det bød dog på lidt udfordringer, da de havde lukket trappen ned til stranden og ny trappe var ikke helt færdig, men sådan er det med turene. Vejr, vind og andre forhold kan godt ændre ruten eller give lidt ekstra udfordringer.

Året 2018 tog vi igen til Gudum på vores Kløverstivandring vejret var med os denne gang og duft af ny gylle kunne rigtig få os til at mærke at foråret var kommet til det bakkede Gudum.

Stubbergård Sø rundt blev min overmand og efter en km. måtte jeg vende om. Heldigvis havde Kathrine fuld styr over ruten og hun blev overladt alene til at guide rundt her i den første rigtige gode sommerdag på hendes først tur.

Turen til Thyborøn, skulle igen give os lidt udfordringer. Vi stod en lille flok klar til at tage toget, men lange i ansigtet blev vi, ved at se skiltet om at toget ikke kørte pga. jernbanearbejde. Så var gode råd dyre. Efter en smule venten og vurdering af andre muligheder, kom der en lille minibus og med lidt held kunne vi alle være der og undgik, så vidt jeg huske at flere biler skulle køres tilbage. Vi kom forbi mindeparken for de faldne i verdens største søslag i 1. verdenskrig.

Turen til Lemvig Sødal, skulle blive noget af en prøvelse. Vejrudsigten havde sagt regn, men efter al den sol tvivlende nogle på dette. Vi kom dog ikke andet forbi Kabbel hovedgård inden regnen begyndte og da vi kom uden for byen stod det ned i stænger og vi søgte ly i fodbold skuret for frokost og havde først mandefald. Vi var dog nu lidt halv våde og rundt det skulle vi. Græsset i Sødal havde dog groet godt over sommeren så regn og langt vådt græs rundt i det bakkede terræn med store køer kiggede ned på os, blev lidt at en prøvelse.

Så skulle turen til Jegindø, blive noget roligere. Det var stor flok på 37 personer mødt op til fællestur med Ringkøbing-Skjern. Vi må igen sande at denne lille ø har en mystisk tiltrækning. Men vejret var endnu engang også super og rundt øen det gik med besøg på lille museum. Dog blev standen for tung for nogle og vi kunne så deles lidt op.  Det betød også at blev en af Brians gode muffins til os alle, der var gået langs stranden og en anden gruppe fandt så kirsebær inde i landet i stedet.

Efter sommerens varme var kun få mødt frem til den længere tur Sønder Lem Vig rundt, vi satte så tempoet til at kunne holde til turen i varmen og nød pauserne og den lille gruppe, som vi var fik en god tur rundt søen og så både køre på afveje og mange fiskehejre.

Vi tog også i år lidt på langfart til Bølling sø og Stenholt skov. Skoven bød her på de første svamp og så hvor Tollund manden var fundet og havde et museumsbesøg hvor de trætte fødder kunne hviles og gå lidt på opdagelse i områdets histori.

Maritim vandring, sejltur og smag på østers. Var nok året store højde punkt i det maritime år. Her var både vandring langs stranden ud til færgen til Venø, hvor det blev spist østers.

Tradition tro i september har vi Vandrernes dag og i år gik turen rundt i Holstebro Øvelsesterræn.  Jens Peder kunne er give en speciel god tur og fortællinger af et område han kender godt.

Halvøen Kås og Ålbæk Strand var slutningen af de maritime vandringer og her gik turen rundt langs stranden og Kås herregård og vi fik set rådyr springe over vandet og fik området historie af en fisker.

Kommer der nye stier til, så skal de da også prøves af. Det skulle den nye kvalitet sti i Husby da også. Så i oktober drog vi til Husby og der blev lagt ud med smagsprøver på snaps, så var stemning da løftet noget. Det blev en skøn tur i godt vejr, så selv et par hugorm og urter til snapsen blev der studeret.

Turen til National Park Thy, Lodbjerg klitplantage, skulle bliv den første dag med sne. Turen var blevet ændret til at droppe Fladen sø og vi kørte direkte mod Lodbjerg plantage og Lodbjerg fyr, som der blev ture til at komme op i og så ellers ud til vand og klitter og ved Lodbjerg Kirke kunne vi så nyde vores frokost inden turen gik hjemad.

Så oprandt dagen endelig for vores 20 års jubilæums fejring. Alle mand var sat på arbejdet med få dagen til at køre. Bodil havde får lejet Tvis Naturlaboratorie og grillmester til bålmad til frokost. Nick kunne berette om opstart af foreningen og Jens Peder om området udvikling. Så taler, skål blev det til og maden spist. Aften var endnu en fest med hos Arne og Lillians dejlige lokaler og maden var der nok af, og sent blev det inden de sidste gik hjem.

Sidste tur på året er vanen tro vores Juleafsluning, som i år gik til Viborg forbi, Jørgen Friis Hald ruin, Troldeslugt. Her blev frokosten nydt på Stanghede med traditionen tro Brians gode julesmåkager og efter en tur over Dollurup bakke og rundt  Inderø Skov var vi klar til en stjerneskud til at slutte året med.