Vandreferie på Hærvejen

15 vandrere fra hele landet gik med på Aarhus og Viborg afdelingers Hærvejsvandring med overnatning i fællesrum på ”Herberger langs Hærvejen”

Tekst: Svenne Hansen. Billeder Svenne Hansen og Vagn Olsen

Vi startede hjemmefra i regnvejr lørdag i uge 32, lige over middag, mod Viborg Banegård, hvor vi skulle møde 13 andre forventningsfulde vandrere samt 2 turledere, som vi skulle være sammen med de næste 7 dage.
Vi afleverede vores sparsomme bagage i traileren, som skulle transportere bagagen fra overnatningssted til overnatningssted.

Førstedagen var turen til herberget i Hald kun på små 11 km. ”Vi skulle jo bare lidt i gang” som vores ene turleder Vagn sagde. Det var her vi mødte de første regnbyger, og alle fik afprøvet deres regntøj og paraplyer. Vejret var mildt.

Dag 1.

Hald-området er et landskab med egeskov med krogede egetræer, nærmest en troldeskov. Vi kom også igennem Bækkelund, som er en del af første danske skovrejsning, som fandt sted omkring 1780 – 1860. Hald sø er det 3. dybeste sø i Danmark med 31 m. Søen blev dannet under den sidste istid af en stor isklump.

Ved spisetid nåede vi så Herberget i Hald, hvor vi fandt vores soveplads. Det var lidt en udfordring for nogens vedkommende (Jette og Svenne), det var første gang, vi skulle sove i åben sovesal med andre, og alle kunne jo ikke få en nedre køje.
Arbejdsopgaver blev fordelt på en oversigt, som turlederen havde lavet på forhånd. Der var opgaver til dem, som stod tidlig op, og også opgaver til dem som skulle have lidt skønhedssøvn. Det gik nu meget godt.

Dag 2.

Gennem Havredal Plantage

Efter morgenmaden søndag gik turen mod vandrehjemmet i Thorning igennem Dollerups lyngklædte bakker. Lyngen stod rigtig flot i år! Videre det gik til Skelhøje Købmandsgård, hvor vi blev budt indenfor på kaffe og the; det var også her man kunne købe Hærvejsbitter, det var der nogen som benyttede sig af.
Fra Skelhøje gik turen videre igennem Havredal Plantage og Stendal Plantage, undervejs fik vi fortalt, at Stendal Plantage var den første statsplantage anlagt i 1788; det var i forbindelse med opdyrkning af heden.  Vi gik ad hulveje, som gik igennem vadesteder. I Havredal Plantage er der flere end 50 gravhøje, vi så dog ikke dem alle!
Så nåede vi til Herberget i Thorning, som er helt nyt. Det blev åbnet i foråret, det var over al forventning. Vi fik serveret kaffe og kage og køjesengene blev indtaget.

Dag 3.

Efter morgenmaden mandag morgen gik turen igennem Kompedal Plantage, hvor vi fik historien om kongefejden på Grathe Hede. I år 1157 faldt Svend Grathe i slaget mod Valdemar den Store her.
Derefter gik turen igennem Stenholt Skov, som er en gammel stævningsskov, d.v.s. træerne blev skåret ved roden og blev brugt som brænde eller hegnspæle, skovene blev holdt åbne og kunne bruges til græsning til kreaturerne. Stenholt skov blev fredet i 1988. Klosterlund Museum ligger i den sydlig del af Stenholt skov.

Madpakkepause

Næste stop var Herberget i Kragelund. Der var også en købmand, hvor der kunne købes forsyninger.

Dag 4

Gennem Vrads Sande

Næste dag gik turen videre langs Bølling Sø, som blev dannet i istiden for over 10000 år siden og blev fredet i år 2003 hvor søen blev genskabt. Ved tørvegravningen er der blevet fundet 2 moselig, nemlig Tollundmanden og Ellingpigen, men ingen af dem var hjemme den dag vi kom forbi.
Turen gik videre over Funder Kirkeby, hvor Funder Å passerede Hørbylunde tæt på højderyggen. Derefter gik vi igennem hedearealer og enebærkrat. Turen gik videre mod Vrads hvor vi gik igennem de flotteste klokkelyngarealer.

Vi skulle overnatte i Sepstrup i nogle hytter, som var fine, dog var køkken- og badefaciliteterne ikke optimalt for os vandrere. Det var første eneste og sidste gang, jeg kommer der!

Dag 5

Syd for Palsgaard ligger Herberget Nørhoved, som var et dejligt sted at overnatte.

Hygiejneråd på et af herbergerne

Dag 6

Nørre Snede har været samlingspunkt for de rejsende på Hærvejen. En helligkilde der er blevet benyttet af pilgrimme.
Efter Nørre Snede gik Hærvejen gennem skoven Nedergaard, inden vi med hedearealer og skråninger ramte Rørbæk Sø. Det er et meget kuperet terræn med enebær og plantage. Derefter gik turen mod Tinnet Krat, hvor Gudenåen og Skjern Å udspringer. Det er 2 af Danmarks største vandløb, som løber henholdsvis ud i Randers Fjord og Ringkøbing Fjord. Danmarks første vandland blev bygget her af en landmand.

Syd for Tinnet krat ligger Magrethediget, som er en slags forsvarsvold, der ligger vinkelret på hærvejen og er over 100 meter lang. Vi holdt en lille kaffepause ved Øster Nykirke, som er en kirke fra ca. år 1200. Kirken er bygget tæt på Sankt Peters Kilde, som de rejsende langs Hærvejen brugte som en slags hellig helbredelses kilde.
Derefter gik det raskt mod Kollemorten hytte- og teltplads, det sidste stykke vej var i silende regnvejr.
Vi blev indlogeret i de hytter der var til rådighed. Her meddelte Fie så, at turen var slut for hendes vedkommende, da hun havde bøvlet med trælår og havde fået flere vabler.
Vi fik indtaget aftensmad og næste dag efter morgenmaden gik turen så mod Kongerne Jelling.

Dag 7

På vejen mod Jelling gik turen tæt forbi Givskud Løvepark. Den oprindelige Hærvej går igennem løveparken, men det er kun i bil eller bus, der er adgang. Vi vil jo gerne helskindet til Jelling. Vi kom også forbi Harresø Kro, som er en af de ældste kroer, som blev besøgt af studedriverne.
Da vi kommer til Jelling, er der lidt frikvarter, hvor vi kunne gå lidt rundt for at seværdigheder. Der var også nogle som trængte til en kop kaffe og lidt isdessert. Kongernes Jelling var en af de vigtigste byer for kongerne, når de besøgte Jylland.
Efter at vi havde sagt farvel til de vandrere, som skulle med toget hjem eller blev afhentet i bil, gik vi til Herberget Nørrelide i Jelling, hvor resten skulle overnatte. Aftensmaden bestod af pizza ad libitum, det skulle være nemt den sidste aften.

Dag 8

Næste dag efter morgenmaden skulle vi mødes med alle dem, som havde taget imod tilbuddet om at gå samlet med til Bindeballe gamle Købmandsgård, de kom fra nær og fjern. Vi var over 40 personer, der gik de sidste 23 km af den uges Hærvejsvandring. Vi gik igennem Vejle Ådal, hvor der i år ca. 1000 blev bygget en træbro, der hedder Ravningbroen. Vi gik tæt forbi Tørskind Grusgrav, hvor der befinder sig skulpturer af Robert Jacobsen.
Endelig nåede alle Bindeballe Købmandsgård, hvor vi alle skulle have kaffe med rigtig god gammeldags lagkage. De, der havde lyst, kunne tage en rundtur i det gamle Købmandsgård, inden vi i bussen blev kørt tilbage til Jelling, hvor bilerne stod parkeret

I alt blev det til 158 km for os, der gik med om lørdagen til Bindeballe. Vi er ikke afskrækket for at bo på Herberger, så næste gang det står på Hærvejsvandring, går turen fra Padborg til Jelling.

Se billederne i fuld størrelse