”Søndagstur” til Muldbjergene. Toptur.

Nu da vi er mange, der kan tage på søndagstur også på en hverdag, vil vi gerne beskrive en tur på ca. 5 km til Dokkedal/Muldbjergene, vi lige har gået.

Lidt nord for Dokkedal findes afkørslen til Muldbjergene, følg til p-plads. Vi fulgte sti til Panoramabord, her er flot udsigt over Himmerland. Ålborg ses i det fjerne.

Derefter gik vi ned ad sti til Stejlgabet. Her er lille udstilling, om livet i området. Før Øster Hurup Havn blev bygget, har der været meget fiskeri fra stranden

Vi gik ud på den store sandrevle ad en bro, ved lavvande er der store vider. Som den flade strand på Rømø.

Derefter gik vi forbi nogle små hvide bygninger, hvor fiskerne tidligere har hold til. Vi kiggede ind af vinduerne … spændende, stadig spor af mennesker.

Så gik det opad til Bjerget modsat det vi kom ned fra. Der er markering op ad ”bjerget”. Toppen hedder Gulhøj og er 36 m. Det er ikke højt men i det flade landskab er udsigten formidabel (her kan turen forlænges rundt på Bjerget).

Lille Vildmose

Efter af være gået tilbage til det bjerg hvor bilen stod, tog vi en tur ind igennem Lille Vildmose. Alle kan gratis køre i ”Elgland”. Der er flere udsigtstårne man kan besøge (hvis der ikke lige står 10 deroppe når du kommer… vær forsigtig). Vi så ræv og mange mange gæs.

Vi sluttede dagen i udsigtstårnet ved den offentlige strand nord for Øster Hurup. Her så vi mange krondyr.

Det er nødvendigt med egen kikkert for at finde dem. Lige inden solnedgang er bedst.

Gådelen er ikke så lang ca. 5 km. Alt afhængig hvor meget man går på revlen. Men pulsen kommer op. Vil man gerne gå mere, krydser man Nordsøstien nede ved Stejlgabet. Så kan du slå et slag op af den.

Hermed givet videre, I kan jo på forhånd bestille en take away i Øster Hurup og så sluttelig sidde i bilen eller på havnen og nyde lidt god mad og støtte de lokale.