Kongenshus Hede og 2. Verdenskrig

Tag en anderledes vandretur på heden og find historiske spor fra 2. Verdenskrig. Turen er på 13 km.

Dette er en vandretur, der er lidt anderledes, da den er tilrettelagt sådan, at man på turen vil komme forbi steder, der har relation til 2. Verdenskrig. Der er kun svage spor at se, derfor er det en god ide at se nøje på billederne inden man starter.
Turen gennem Kongenshus Hede kan også gås for naturens skyld, særlig heden syd for Resenfeldevej er fin og ikke så meget kendt. Især kan fremhæves Rabisdal, som man også kommer gennem på turen.

Kort over turen. Numrene på kortet henviser til fotografierne.

Turen starter og slutter på P-pladsen ved Grønhøj-Skivevej 22, turen er ca. 13 km lang.

Lancaster R5679

Den første del af turen omhandler et fly, der blev skudt ned over Grønhøj.

Den 24.september 1942 startede 51 bombefly fra England for at udlægge miner i havet ud for Kiel.  På vej tilbage over Jylland blev 2 af maskinerne angrebet af tyske jagere fra Fligerhorst Grove. Det lykkedes den ene at flyve tilbage til England, selvom den var svært beskadiget. Den anden styrtede til jorden lidt vest for Grønhøj.

Mindesten over besætningen på Lancaster R5679, der blev skudt ned over Grønhøj den 25.september 1942. De omkom alle og blev efter få dage begravet af tyskerne. Mindestenen er rejst i 2013. (Foto 1)
Billede af den Lancasteren, der blev skudt ned.  Her fotograferet ca. en måned før. (Foto 1a)
Hele besætningen blev af tyskerne begravet i Frederikshavn.  Her gravstenen for agterskytten.  Han blev 19 år. (Foto 1b)

Mindestuen

Mindestue for besætningen med foto af området som det så ud i 1942.  Der er også foto af besætningen. Museet (der er en del af Grønhøj Kro) er altid åbent. (Foto 2)

I mindestuen er der mulighed for at sætte sig mere ind i historien om flystyrtet og attrapflyvepladsen på Kongenshus Hede.

Det lykkedes for agterskytten (T. R. Bevan) at komme ud af det brændende fly, med desværre var det så langt nede, at hans faldskærm ikke nåede at folde sig ud.  Han blev fundet død næste morgen i haven ved Mønstedvej nr. 18.


Pause

”Pouls hytte”. Den har ikke noget med 2. Verdenskrig at gøre, men det er et godt sted at holde en pause. (Foto 4)


Nedstyrtningsstedet

Her ved denne mindepæl (mellem den og marken), faldt Lancasteren ned om natten den 25. september 1942. Det fortælles, at himlen blev oplyst over hele området ved eksplosionen. (Foto 5)

Attrapflyvepladsen

På resten af turen kommer man forbi steder, hvor der er spor efter en attrapflyveplads.
Under krigen anlagde tyskerne flere attrapflyvepladser i Jylland.  Tanken med dem var, at de kunne forlede de allierede til at bombe her, så de rigtige flyvepladser blev skånet.

Vi kommer nu til området, hvor tyskerne havde anlagt en attrapflyveplads.  Den skulle beskytte Fligerhorst Grove, der lå ca. 10 km sydligere (i dag Karup Lufthavn)

Den 12. august 1943 optog amerikanerne et luftfoto over området.  Dette billede er et udsnit af fotoet, hvor der kan ses nogle firkanter (ved pilene). Der er på billedet noteret ”Dummy hangar”, så de havde gennemskuet arrangementet. (Foto 6)
Dette foto er taget på stedet, hvor en af attraphangarerne lå og viser hvor lidt, der er tilbage. (Foto 6a)
Dette foto er taget på stedet, hvor en af attraphangarerne lå og viser hvor lidt, der er tilbage. (Foto 6a)
Hvis man zoomer lidt ud på billedet kan man se, at der oppe i hjørnet ses et ”V”, hvor der er påført ”Possible take off” = mulig startbane. Har amerikanerne alligevel været i tvivl? Dog har de på billedet også påført ”decoi” , hvilket betyder lokkemiddel! Desværre er resten af billedet ikke tilgængeligt, så man kan ikke se alle startbanerne. Men der findes et andet billede, der viser mere af området. (Foto 7)
Dette foto, der dækker hele området, er taget af tyskerne i 1944, måske som et forsøg på at ”lække”, til de alierede, at her lå en flyveplads. Attrapflyvepladsen var udformet som en trekant, nøjagtigt som den rigtige Fligerhorst Grove.  Den ene ”startbane” gik her fra NV – SØ. (Foto 7a)
Den fortsatte hen over vejen, som ikke var der den gang. ”Startbanen” var bare et spor, hvor lyngen var slået og så dækket med sand.  Viborg kommune har for nylig slået lyngen, for at markere, hvor startbanen lå. På luftfoto på Google Maps kan man den dag i dag se svage spor efter ”startbanerne”. (Foto 7b)
Tegning over startbanerne på Fligerhorts Grove (o. 1944).  Disse startbaner eksisterer stadig på Karup lufthavn.  Dog er Ø-V startbanen forlænget en hel del. Se evt. hvordan området ser ud i dag på Google Maps.
Her lå kontroltårnet, der var en tro kopi af det i Grove.  På Karup Lufthavn har det vist stadig samme placering. (Foto 9)

Rabis Dal

Rabis Dal, et af de flotteste områder på heden:

(Foto 11)
(Foto 12)
(Foto 13)
(Foto 14)

God tur
Erik Jensen

Flere ture på egen hånd