Sukkertoppen, Gudenåen og Mossø

Kom med på en dejlig vandretur langs med Gudenåen og Mossø. Vi skal gå i åbent landskab og i gammel skov, og bestige en top.

Sværhed: Rød/4-5/18

Vi starter med at bestige Sukkertoppen. Herfra får vi en flot udsigt udover dalen og Klosterkæret, og med Rye Sønderskov og Gl. Rye i baggrunden.

Vi bevæger os ned fra toppen ad en sti på bagsiden, og kommer ned til Gudenåen. Åen følger vi på tæt og lidt fjernere hold. Vi går videre ad fine stier og grusveje over til Vorvadsbro. På vejen passerer vi Vilholt Mølle med den lille mølledam. Vel ankommet til kanopladsen i Vorvadsbro, holder vi vores frokostpause på bord/bænkesæt ved åen.

Herfra bevæger vi os videre ad en lille sti forbi et par småsøer. Vi krydser over til et flot åbent område med marker. I horisonten kan vi se over mod nogle af de højeste punkter i Danmark.

Snart rammer vi Dørup Skov og de gamle træer, som vi følger langs skovkanten. Her besøger vi det fine udsigtspunkt Møgelkol, hvor vi får udsigt udover Mossø, og over til den modsatte bred ved Emborg og landet i baggrunden.

Resten af turen foregår i den gamle Dørup Skov. Småkagepausen på en fin shelterplads. På små stier, der går langs med Mossø, bevæger vi os nu mod endemålet. Der er en fin og afvekslende tur igennem skoven, med noget vekslende underlag. Når vi har den gamle Klostermølle på højre hånd er vi landet.

Gæster kan gå med på en gratis prøvetur.

Vi vil gerne have flere med i vores vandrefællesskab, derfor har vi en kampagne om et års medlemskab for halv pris! Spar 50% på kontingentet ved at melde dig og bliv en del af vores aktive og sociale netværk. Læs mere her.