På tur i Nationalpark Kongernes Nordsjælland

Hvert år er Viborg Afdeling på weekendtur, og i år skulle vi en tur til Nordsjælland, hvor vi besøgte noget af Nationalpark Kongernes Nordsjælland.

Kaffepause i Tisvildeleje. Foto Marianne Bach.

Vi var 40 vandrere, som mødtes ved Tegners Museum og Statuepark i Dronningmølle. Museet ligger i ”Rusland” tæt ved den nordsjællandske kyst i Nationalpark Kongernes Nordsjælland. Et meget smukt område.

Tegners Museum og Statuepark

Vores tur begyndte med et besøg på museet. Karen, den ene af vores turledere, gav os en rigtig god info om Rudolph Tegner (1873–1950) og hans værker. Hvilket vi var meget glade for, da flere af os måske ikke kendte så meget til ham. Godt forberedt kom vi ind i store sale med enorme værker. Det var en spændende oplevelse, hvor vi selvfølgelig havde delte meninger, om det var smukt eller ikke, men at det var flot håndværk, var ingen vist i tvivl om.

Derefter tog vi på vandring i den fredede Statuepark, Rusland. Det var lige, hvad der passede mig. Inden vi startede, var der lidt snak om vores fodtøj, men turlederne Karen og Frank var ikke i tvivl – STØVLER. En rigtig god ide, da det havde regnet i et par dage og Pandehavestien, som gik langs Pandehave Å, var noget fugtigt. Efter nogle kilometers vandring holdt vi en lille pause. Her overraskede turlederne os med lækre havrekiks med chokolade. Vagn Olsen havde endda sørget for en lille tår til halsen. Begge dele var meget velkomne.

Turen var på 6 km i et meget varieret og spændende område med lyng, himmel og hav som baggrund for Tegners 14 bronzeskulpturer. Da turen var forbi, kørte vi videre til Tisvildeleje, hvor vi skulle indkvarteres på Tisvilde Højskole de næste to døgn. Et dejligt sted, hvor vi følte os meget velkomne. Vi afsluttede dagen med lækker aftensmad, kaffe og hygge.

Klik og se billederne i fuld størrelse:

Vandretur i Gribskov

Lørdag gjaldt det Danmarks fjerdestørste skov, Gribskov. Da vi havde fået vores morgenmad og smurt madpakker, tog vi i samlet flok til Tisvilde Station, tre minutter fra højskolen. Her stod vi 40 mennesker i højt humør og ventede på toget, som skulle bringe os til Kagerup Station, hvor vandreturen i Gribskov skulle begynde. En tur, som jeg i hvert fald var spændt på, og jeg er sikker på mine vandrevenner havde det på samme måde. På forhånd havde Vagn fortalt, at vi ville passere Gribsø, ørnereservatet, Syvstjernen, Søren Kierkegaards sten, Esrum Sø og meget mere.

Vi startede i et dejligt lunt vejr og endte i lunt regnvejr. Turen var delt op i to på 13 og 11 km. Efter første halvdel holdt vi pause ved Kagerup Station, hvor vi kunne tage stilling til, hvor langt vi hver især ville gå, hvilket jeg vender tilbage til.

Gik glip af varden

I begyndelsen af turen faldt mine forventninger lidt til Gribskov. Ingen tvivl om, at det var en dejlig skov med flotte store gamle træer, bl.a. bøg og eg. Vi var flere der talte om, at den lignede mange af de skove, vi før havde bevæget os rundt i. Heldigvis ændrede det sig snart. Allerede efter et par kilometer kom vi til Store Gribsø, som ifølge Naturstyrelsen er rig på sagn, men fattig på fisk. Uanset sagnene, som vi hørte lidt om og som var spændende, var det en skøn stor sø.

Det næste stop på turen var området ved fiskeørnene, som jeg var noget spændt på. Jeg vidste at området var afspærret, blandt andet fordi fiskeørnene havde fået unger, men når man nu havde fulgt fiskeørnenes liv via livestreaming, håbede jeg på, at en af ørnene tog en flyvetur, men desværre ikke. Det betød også, at vi ikke så DVL’s varde fra 1930, da den ligger i det afspærrede område. Men Vagn var ret god med fortællinger om stedet.

Boller til kaffen som vanligt

Senere kom vi til Ottevejskorset og Stjernen, hvor vi fik vores kaffepause og boller, et kendetegn for Viborg Afd. Lige hvad vi trængte til. Her fortalte Vagn interessante fortællinger om parforcejagt, som heldigvis blev forbudt i 1777, parforcejagtlandskabet og Søren Kierkegaard, der som student tilbragte meget tid i Ottevejskrydset.

Vi forsatte vores dejlige tur, hvor vi så og hørte om flere af de seværdigheder, som Gribskov indeholder, men bestemt også de forskellige planter, fx flotte vilde digitalis. Vi nød stadigvæk det skønne vejr. Efter vores vej forbi ”Indsigten”, et læringsrum og en oplevelsesfacilitet midt i naturen, som hørte til skovskolen, og den smukke Esrum Sø, hvor vi nød de flotte store træer og den smukke udsigt over søen til Fredensborg, kom regnen. Efter frokost var det videre til Kagerup Station, hvor de 13 km sluttede. Omkring 25 deltagere tog toget til Tisvildeleje, ikke kun på grund af regnvejret men også lysten til sightseeingtur i byen, og resten gik videre i regnvejret – lidt sejt. Så her slutter min beskrivelse af turen i Gribskov, hvor jeg ret hurtigt ændrede mit syn på denne spændende skov.

Tisvilde Hegn

Efter en rigtig hyggelig aften og god nattesøvn skulle vi på en 11 km vandretur i Tisvilde Hegn, hvilket jeg glædede mig til, da jeg havde hørt meget godt om området.

Vi startede dagen med lækker morgenmad, smurte madpakker og pakkede vores bagage til bilerne. Vi mødtes med Vagn kl. 10 på P-pladsen ved Tisvilde Strand, hvor han gav os god info om området.

Skønt at høre havets brusen inden turen i Tisvilde Hegn. Her var et noget andet landskab end Gribskov. Tisvilde Hegn har adskillige oldtidshøje og efter ca. 40 min. så vi den første på vores vej. Vi skulle selvfølgelig op for at nyde udsigten over Kattegat – og sikken en udsigt. Vi kom til oldtidshøjen Bangshøj, opkaldt efter forstråd F.A.C. Bang. Han bestyrede skovdistriktet i slutningen af 1800-tallet. Efter Vagn havde fortalt om Bang, nød vi udsigten, vores kaffe og boller. Vi forsatte turen i Enebærdalen, der er et helt specielt, lyst og åbent naturområde i Tisvilde Hegn. Området er stærkt kuperet med enkeltstående gamle træer.

Varieret terræn

Det meste af turen foregik på skovveje, mindre stier og stigninger undgik vi ikke – altså et meget varieret terræn og dejligt. Efter at have nydt at gå lidt fra kysten fortsatte vi ved stranden, hvor vi selvfølgelig gik i strandsand og -sten og med blæst i håret, og vi nød det. Efter et par kilometer langs stranden spiste vi vores mad i klitterne.

Vi havde hørt en del om Troldeskoven, som skulle være noget specielt. Det var vores næste punkt og hold da op, hvor var det imponerende. Vi kunne konstatere, at der er nærmest noget forhekset over de sært krogede og forvredne træstammer, der bugter sig langs jorden, som Naturstyrelsen skriver om Troldeskoven. Vi kunne næsten ikke komme derfra, men vi havde 2-3 km inden turen sluttede. Igen forsatte vi langs stranden. En afslutning på tre fantastiske dage kunne ikke være bedre. Men inden afgang skulle vi lige have en is.

Tak til Vagn og hans hjælpere for tre oplevelsesrige dage. Ligeledes tak til hele gruppen for hyggelige og sjove timer, hvor var det dejligt.

Af Marianne Bach, Viborg Afd.

Nationalpark Kongernes Nordsjælland er rig på skov og søer, tætbefolket og samtidig hjemsted for et veludviklet turisterhverv med mangeartede tilbud. De gamle konger havde deres personlige tilflugtssted, når hverdagen blev for stresset.