Pressemeddelelse: På toppen – med DVL

Hvor højt har du været i Danmark?

Der bliver ikke brug for kunstig ilt, men højst en drikkedunk og en madpakke, når hele befolkningen inviteres med til Danmarks højeste punkter. På Toppen – med Dansk Vandrelaug tilbyder udflugter og udsigter for hele familien i hele 2020.

På toppen med Dansk Vandrelaug

Alle kan være med, og alle får en unik oplevelse med hjem. En Topoplevelse.

Alene i foråret er der tilrettelagt mere end 200 vandreture til toppen af den danske natur. Hele befolkningen er inviteret med på tur i projektet På Toppen – med Dansk Vandrelaug, som løber gennem hele det kommende år. Men der er særligt fokus på, at alle skal kunne deltage. Også børn, som følges med deres forældre eller bedsteforældre, eller mennesker som er uvant med at begive sig ud i naturen.

Dansk Vandrelaug (DVL) arrangerer hvert år tæt på 2.500 vandreture for sine medlemmer, men i 2020 er vi alle inviteret med til nogle af de absolutte højdepunkter. På Toppen – med Dansk Vandrelaug skal åbne alle danskeres øjne for glæden og udbyttet ved at være aktive i naturen.

På topppen - med Dansk Vandrelaug
Foto: Preben Simonsen

Dårlig samvittighed fordufter i den fri luft

DVL arrangerer mange ture, hvor distance og hastighed har maksimal gæstfrihed. 2-5 km i børnetempo, eller måske 5-10 km i et tempo, hvor også uøvede begynder-vandrere føler sig velkomne.

Formålet med På Toppen – med Dansk Vandrelaug er dobbelt. Dels handler det om at vise nogle interessante og smukke udsigter – det er derfor, alle ture har en ”top”. Toppene svinger fra Ejer Bavnehøj oppe i skyerne til Harehøj 2 m over havets overflade på Saltholm. Og dels handler det om at demonstrere for uvante vandrere, hvor givende og dejligt det er at være aktiv i den fri natur.

– Vi hører ofte, at moderne mennesker har lidt dårlig samvittighed over ikke at være mere udendørs i naturen. Og jeg forstår godt, at det kan være lidt svært at planlægge en udflugt, når man aldrig har gjort det før. Men jeg er stolt over det varierede og kreative udbud af ture, vores 20 lokalafdelinger har skabt til På Toppen – med Dansk Vandrelaug. Jeg glæder mig til, at mange danskere følger med os på Topoplevelser overalt i landet, siger Dansk Vandrelaugs landsformand Steen Kobberø-Hansen.

Topmøder er højdepunktet

Vandreturenes positive målsætninger har fået Nordea-fonden til at støtte projektet med et større beløb, der gør det muligt for DVL at tilrettelægge mange af turene på en måde, som tager særligt hensyn til børn, begyndere og borgere uden vane for at begive sig ud i det fri.

– Flere og flere danskere får lyst til at udfolde sig i det fri. Med DVL’s initiativ er der nu en ekstra god anledning til at snøre vandrestøvlen, smøre madpakken og i fællesskab med andre opleve landskabets fascinerende højdepunkter og udsigter, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.

Undervejs er der arrangeret flere Topmøder. Det er events, hvor forskellige vandreture har fælles mål på et højdedrag. Når de er nået til toppen, bydes der på traktement og aktiviteter for deltagere i alle aldre.

Første vandretur er 19. januar og går til Ejer Bavnehøj. Sidste tur går til Hersted Høje vest for København 5. december.

Første Topmøde er på Hammerknuden 8. maj, hvor der samtidig udbydes 4 forskellige ture (4, 5, 6 og 14 km) til Bornholms højeste punkt.

Mere information om På Toppen – med Dansk Vandrelaug

dvl.dk/paatoppen

Kontaktperson er projektleder Lis Nielsen, mobil 20 31 29 14, formand@kbh-dvl.dk

Projektet er støttet af: