Brug din krop rigtigt, når du vandrer

Der er er ingen tvivl om, at det er sundt for kroppen at gå. Det er det, vi er bygget til. Men det er faktisk ikke ligegyldigt, hvordan du går. Her får du gode råd til at gå optimalt – og der er flere fordele at hente.

Topmylder på tur i Mogenstrup. Foto Jens Arrent

Topmylder på tur i Mogenstrup. Foto Jens Arrent

At vandre er jo bare at sætte det ene ben foran det andet, tænker du. Og det er også rigtigt nok. Men faktisk kan du få mere ud af din vandretur og mindske risikoen for skader på de længere ture, hvis du bevæger kroppen på den rigtige måde, når du går.

Janne Dehn er underviser og foredragsholder og har flere uddannelser i læren om kroppen, og hvordan du bruger den korrekt. En af dem er som vejleder i statikkorrektion. Hun forklarer, hvorfor det ikke er ligegyldigt, hvordan vi bevæger vores krop.

– Formålet er at opnå symmetri i kroppen, samt at undgå eller reducere skævhed, skader, smerter, slid og sammenfald. Statik er et begreb, der bruges i bygningskonstruktion og handler om vigtigheden af tyngdekraft og ligevægt.

– Alt, hvad der står skævt ovenpå hinanden, er mere sårbart, slides hurtigere og er i fare for at knække. Sådan er det også med menneskets skelet, som består af 206 knogler, hvoraf de fleste ligger ovenpå hinanden fra top til tå, siger Janne og tilføjer:

– Fødderne med ankelleddet er kroppens fundament. Hvis det ikke er lige, når vi står og går, påvirker det alle øvrige led – det vil sige knæ, hofter, ryg, skuldre og nakke. Det bevirker også, at nogle af musklerne kommer på overarbejde, mens andre bliver brugt for lidt. Sidstnævnte bliver slappe, førstnævnte hårde og spændte.

DVL-medlemmer går også på kursus

Mange fordele for din krop

Janne nævner en lang række fordele ved at korrigere din gang: Forebyggelse eller reducering af smerter, skader, skævhed, slid og sammenfald. Mere overskud. En flot, stærk og naturlig kropsholdning. En bedre balance- og koordineringsevne. Et bedre kredsløb og en bedre fordøjelse.

– Det er vigtigt altid at bruge sin krop mest hensigtsmæssigt. Vi er skabt til at være i bevægelse, og det er sundt at gå, men det er klart, at hvis vi bruger vores krop forkert og samtidig vandrer langt, belastes kroppen hårdere. I stedet for at bygge kroppen op, er der risiko for smerter og skader på den korte bane. De skader kan på den lange bane blive kroniske.

Af Kristine Buske

Sådan bør du bevæge kroppen, når du går.
Sådan bør du bevæge kroppen, når du går.

Gå-kurser vinter/forår 2021

Kursus i at gå ved Elisabeth Paludan-Müller

Den 27/2-2021 kl. 10:00-16:00 i Aarhus, Huset Trøjborg, Kirkegaardsvej 53.

Tilmelding: Mail til sekretariatet på dvl@dvl.dk eller 3312 1165 senest den 20. januar. Husk at oplyse medlemsnummer, og hvilken dato, du ønsker at deltage i kurset.

**

Vær god ved dine fødder og styrk din vandring ved Janne Dehn

Den 14/3-2021 kl. 13:00-136:00 i København på Kultorvet 7,4.

Tilmelding: Mail til sekretariatet på dvl@dvl.dk eller 3312 1165 senest den 9. februar. Husk at oplyse medlemsnummer, og hvilken dato, du ønsker at deltage i kurset.

**

Brug din krop rigtigt, når du vandrer ved Janne Dehn

Du kan enten vælger den 24/4 kl. 11:00-15:30 eller den 25/4 kl. 11:00-15:30 i København på Kultorvet 7,4.

Tilmelding: Mail til sekretariatet på dvl@dvl.dk eller 3312 1165 senest den 29. marts. Husk at oplyse medlemsnummer, og hvilken dato du ønsker at deltage i kurset.