Forårsvandring på Bornholm

I efteråret 2020 deltog jeg på vandretur ad Kyststien sydpå fra Gudhjem til Rønne og vidste, at jeg også måtte med på turen i maj fra Rønne nordpå til Gudhjem for at have gjort hele øen rundt.

Vores sociale og skønne vandremakkere med gode ben fotograferet i Jantzens Hotels gård i Gudhjem Foto Privat

Af Inger Borum, DVL Storstrøm

Bornholm er altid en oplevelse med sin meget specielle natur. Her føler jeg mig meget langt væk hjemmefra. Landskabet og naturen på øen er utrolig varieret lige fra Dueoddes brede sandstrand til den dramatiske klippekyst på den nordlige del af øen.

Lille gruppe og god stemning

Vi var 10 forventningsfulde mennesker, der ad forskellige veje mødtes på Rønne Havn med vores turledere Erik Olsen og Kirsten Brandt.

Efter at vi havde afleveret vores bagage gik turen mod Hasle gennem Blykobbe Plantage og til Pyritsøen.

Undervejs blev der snakket på kryds og tværs. Når man gør det, går tiden hurtigt og vandringen føles let. I det hele taget var der under hele opholdet en rigtig god og afslappet stemning i gruppen.

Ved Pyritsøen holdt vi en god frokostpause og fortsatte mod Hasle, hvor vi havde vejen næsten for os selv. Nok primært på grund af corona.

Særlige haver

Fra Hasle tog vi en bus til Allinge, hvor vi overnattede to nætter i Tines Gjestehuz på Strandvejen. Det var et meget afslappet sted med en dejlig have med solstole og hængekøje. Jeg elsker de bornholmske haver med deres klippeformationer og planter, der vokser frem de mest utrolige steder. Der er en frodighed, som må skyldes det særlige klima.

Vi var også tæt på dyrene. En fasankok på toppen af klippevæggen, der gjorde opmærksom på sig selv med sine hæse skrig og ved morgenmaden besøg af et rådyr, der stod og kiggede med sine store mørke øjne.

Turen på andendagen gik fra Tines baghave ud over Lille Madsebakke et stort åbent græsareal med klippegrund med 3.000 år gamle  helleristninger. Og herefter ind i en meget frodig og vild skov med cirkelformede udsigtsplatforme i træ ud mod havet.

Der var god tid undervejs til at kigge på og studere skovbunden med de mange hvide, gule og lilla/lyserøde anemoner, orkideer, træer og klipper i skøn forening.

Der er også planlagt vandreferier på Bornholm i 2022

Fin forplejning

På Hammershus blev vi med turlederens ord sluppet fri. Hammershus er altid utrolig imponerende og en smule skræmmende med sine massive mure, som udstråler, at her har der været et magtcentrum. Erik førte os rundt på Hammerknuden. Vi kom blandt andet til Salomons Kapel, hvor en art højlandskvæg med små nuttede kalve græssede.

Klik og se billederne i fuld størrelse

Vandringen sluttede denne dag ved en velforsynet kiosk, hvor vi kunne få is, kaffe eller øl. Forplejningen var der i det hele taget ikke noget at klage på. Især ikke denne aften, hvor vi spiste på Nordbornholms Røgeri.

Coronapas med på turen

På restauranter skulle vi vise coronapas. Der var dog en lidt forskellig praksis. Det ene sted blev alle omhyggeligt gransket. Det andet sted viste turleder Kirsten sit coronapas, og så var vi frikendt. På tredjedagen skulle der igen testes.

Herfra gik turen til Gudhjem, som byder på meget dramatiske klippeformationer som Helligdomsklipperne. Det går i den grad op og ned ude ved skrænterne. Jeg var glad for mine vandrestave og for, at stierne ikke var smattede, som de må være efter regnvejr. Udsigten til havet er endnu en gang ubeskriveligt smuk.

Plantelivet er utrolig frodigt her. Jordbunden er dækket af blomstrende ramsløg. Synet er smukt, men ikke alle bryder sig om løgduften.

Vi endte på Jantzens Hotel i Gudhjem, hvor vi sov de næste to nætter. Der er en meget smuk havestue, hvor vi fik både aftensmad og morgenmad. Det var hotelværten, der lavede den lækre mad, som begge dage indeholdt asparges, der jo hører årstiden til. Stemningen var her som i øvrigt på hele turen rigtig god og snakken gik lystigt.

Betagende Christiansø

På fjerdedagen gik turen til Christiansø. Det er altid et sats, hvordan vejret er på dagen. Her var der (igen) intet at klage over. Vi gik en rundtur på øen og hørte noget om historien.

Også her gjorde naturen indtryk. Mange planter vokser vildt. Blandt andet persille, gyldenlak, vilde tulipaner, mosser eller stenurter i fine farver på klipperne. Tæt ved indsejlingen til øen boltrede gråsæler sig. Edderfugle lå på rede eller var på vandet. Desuden lomvier og måger. Svaler eller mursejlere strøg afsted. Alle dagene var der masser af fuglesang i baggrunden, således også her.

I et vandhul var der masser af højtkvækkende parringslystne latterfrøer og grønfrøer, som er to forskellige arter, men de kan parre sig med hinanden. Der var også tid til bare at sidde og drikke en øl og nyde stemningen med harmonikaspil i baggrunden.

Sejlturen tilbage var lidt frisk med mere vind og skumsprøjt til os, der sad på dækket. Alle klarede turen uden problemer.

Femtedagen var hjemrejsedag. På grund af coronareglerne skulle flere af deltagerne have en frisk test, da den ikke måtte være mere end 48 timer gammel ved transit gennem Sverige. Trods genåbning og større frihed til at færdes, hvor man vil, satte coronaen således også sit præg på turen.

Dette har dog ikke forstyrret min oplevelse af en rigtig vellykket tur, hvor vi nød rigtig godt af Erik og Kirstens erfaringer og kendskab til Bornholm. Tak for det.

Det var så Bornholm rundt langs kysten, men Bornholm ligger der og har stadig masser at byde på.

Tag på vandreferie med Dansk Vandrelaug – vi kommer vidt omkring.