Kystagerparken for børn – videoinspiration til 3 km gåtur

I kystagerparken i den sydlige del af København kan du tage mindre børn med på en lille vandrerute ved kysten. Her kan I bestige et bjerg, lege på naturlegeplads, se på havfugle og sejlbåde samt bade på en lille strand.

Det er nemt at komme rundt i Kystagerparken, da her er brede stier.

Kystagerparken er et godt sted at vandre, da her er smukt og her er meget at opleve. Foto Majbrit Søgaard

Af Majbrit Søgaard

Det er ikke mange steder, at du på en tur på 3,4 kilometer kan gå langs kysten, bestige et bjerg, lege på legeplads og soppe på en lille fin sandstrand. Men i Kystagerparken i den sydlige del af København kan du.

Derfor er det også en rigtig god vandrerute at tage mindre børn med på.

Og så er det nemt at komme hertil med offentlig transport, da ruten starter og slutter på Åmarken S-togsstation. Her er også en parkeringsplads og adressen er Sdr. Kystagervej 10, 2650 Hvidovre.

Se i videoen, hvad du kan opleve på en lille vandretur i Kystagerparken:

Kystagerparken

Det er ikke tilfældigt, at Kystagerparken rummer mange forskelligartede rekreative tilbud. For området er skabt præcist med det formål.

Hopsa. Naturlegepladsen i Kystagerparken er lavet af fældede gamle træer, som inviterer til balancegang, hop og spring. Foto Majbrit Søgaard.

Før 1960’erne var her kun en smal bræmme af land mellem husene og havet. Men da man gravede ud til Rigshospitalet brugte man den udgravede jord til at fylde op med langs kysten, og man skabte hermed Kystagerparken.

Den gamle kystlinje er markeret med en blå streg på kortet. Den røde streg er ruten, så man går et længere stykke langs den gamle kyst.

Jord fra udgravning til blandt andet Carlsberg i Valby i 1970’erne blev brugt til at skabe Bjerget. Bjerget er en 21 meter høj bakke med smuk udsigt ud over området.

Der er en flot udsigt fra Bjerget. Her ser man ud over Kystagerparken og mod syd. Foto Majbrit Søgaard.

Fordi området er skabt, er her ingen strand langs hele kysten. I stedet en lav stenklædt kant mellem land og vand.

Så man kan altså ikke gå med bare tæer i vandkanten. Til gengæld så kan man benytte sig af en af de mange bord-bænke-sæt, som står med jævne mellemrum næsten helt ned til vandet. Så man har godt udsyn ud over vandet.

Her kan man kigge på de mange havfugle, som flyver eller svømmer forbi. Fx edderfugle eller skarver.

Tag også en tur på den børnevenlige rute i Hareskoven – videoinspiration til 3 km gåtur

Børnevenlig sandstrand

Et sted har man dog lavet en strand. I området Lodsparken ligger en fin lille sandstrand.

Lodsparken ligger i forlængelse af Kystagerparken, og som man kommer til ved at krydse en lille bro.

Den lille børnevenlige sandstrand i Lodsagerparken som egentlig hedder Hvidovre Strandpark.
Den lille børnevenlige sandstrand i Lodsagerparken, som egentlig hedder Hvidovre Strandpark. Her er badebro og meget lavvandet. Foto Majbrit Søgaard

Her er meget lavvandet de første mange meter, så det er et helt perfekt sted for børn at soppe rundt. Her er også en badebro og bænke, og generelt er her ret fint og dejligt at være.

Hvis man bevæger sig væk fra ruten og går helt ind i Lodsparken til den modsatte ende, så finder man et offentligt toilet

Planetstien

Igennem Kystagerparken og Lodsparken går en del af den såkaldte Planetsti. Planetstien viser solen og vores solsystems planeter i korrekt indbyrdes afstand.

Denne sti er seks kilometer lang, og starter på Bjerget med solen, som er illustreret med en stor rund skulptur.

På børne-vandreruten i Kystagerparken kommer man forbi Solen, Merkur, Venus, Jorden og Mars.

Tag opgaver med på turen

Børn er rigtig gode til at lægge mærke til omgivelserne og finde ting.

Her er et opgaveark, som er med til at styrke børnenes opmærksomhed på en vandretur ved havet.

Opgaverne er tænkt som at de skal skærpe børnenes opmærksomhed endnu mere. Samt at bekræfte børnene i, at deres egne oplevelser af naturen er de helt rigtige.

Desuden kan man bruge opgaverne som en slags minde, og de kan bruges ved mange danske kyster.

Da man kan tegne og farvelægge, så er det en fordel at printe arket og tage farver med på turen.

Opgaverne er målrettet mindre børn, som fx dem i videoen der er henholdsvis 3 og 5 år gamle. Så de skal laves i fællesskab med en voksen.

Rutebeskrivelse

Ruten starter på Åmarken Station (Sdr. Kystagervej 10, 2650 Hvidovre.)

Gå fra stationen mod sydøst langs Harrestrup Å. Når du er cirka halvvejs nede ved kysten, så går du ad den midterst sti, igennem krattet og op ad bakken.

Hold til højre, når du møder et lille T-kryds og gå op på toppen af Bjerget.

Når I vil videre, så skal I følge den bredeste grussti ned ad bjerget. I kommer så til naturlegepladsen.

Ruten fortsætter mod venstre videre ud til kysten. Drej her mod højre. Følg stien langs kysten og hold til venstre i Y-krydset.

Gå over broen og ind i Lodsparken og hen til stranden.

Når I er færdige med at være på stranden, så går I over græsengen til kanalens ende og går tilbage ind i Kystagerparken.

Fortsæt ligeud hen over græsengen med villaerne på venstre side. Hvor I går nu, kunne man også gå for hundrede år siden. Men på højre hånd ville der ikke have været en Kystagerpark. I stedet ville havet nå helt herop.
Om sommeren suser mursejlere over hovedet på en. Det høje græs leder tankerne hen på de kreaturer, der i århundrede græssede på strandengen, inden villaerne gjorde sit indtog og inden overskudsjord fra Rigshospitalet flyttede kysten længere ud.

For enden af strandengen drejer man til venstre og går tilbage til stationen, hvor ruten slutter.

Du kan printe rutebeskrivelse her.

Du kan finde ruten på Outdooractive her.

Læs mere om området her:

Kystagerparken og Bjerget

Lodsparken

Planetstien

Danmarks Naturfredningsforenings fortælling om området og mere til

Del en børnevenlig rute hvor som helst i Danmark