Pressemeddelelse: Historiske Vandringer 2023

Oplev Danmarkshistorien til fods – ude i landskabet i det nye projekt: Historiske Vandringer 2023

Gå Historiske Vandringer med Dansk Vandrelaug - her på vej mod Todbjerg Tårnet. Foto Preben Simonsen DVL

Historiske Vandringer logo 2023Danskere, der kan lide at vandre i naturen, kan nu få en ekstra oplevelse ved at møde Danmarkshistorien lige der, hvor den fandt sted. Med projektet ”Historiske Vandringer” sætter Dansk Vandrelaug og en lang række museer fokus på gode historier, der knytter sig til landskabet og til byernes historie. Projektet er udviklet i samarbejde mellem Dansk Vandrelaug, Nationalmuseet og Danske Naturhistoriske Museer og realiseres med støtte fra Nordea-fonden.

Formålet med Historiske Vandringer 2023 er bl.a. at understøtte befolkningens voksende lyst til vandring og at aktivere historieinteresserede i deres lokalområde. Derudover vil vi give deltagerne et øget lokalt tilhørsforhold via indblik i lokalområdets historie og tilbyde deltagerne sundhedsfremmende fysisk aktivitet, frisk luft og meningsfuldt samvær. Endelig vil vi styrke samarbejdet mellem Dansk Vandrelaug og lokale museer samt lokalhistoriske arkiver.

Deltagerne på de Historiske Vandringer vil få både god motion i godt selskab og interessante historiefortællinger, når de går med på vandreturene i det store fælles projekt, siger Steen Kobberø-Hansen, landsformand i Dansk Vandrelaug.

Vandreturene tilrettelægges med stor variation, så der er tilbud til så bred en målgruppe som muligt. Det kan være korte ture, heldagsture, weekendture og vandreferier. Fælles for alle turene er, at ruterne lægges til rette, så deltagerne kan møde spor i landskabet og i byerne, som fortæller noget om Danmarks kulturhistorie, naturhistorie eller kunsthistorie.

Turene udvikles enten af frivillige turledere fra Dansk Vandrelaug alene eller i samarbejde med lokale museer og arkiver over hele landet. Vi forventer at kunne tilbyde op til 1.000 ture næste år. Turene annonceres bl.a. på Dansk Vandrelaugs hjemmeside dvl.dk/historiskevandringer. Der bliver løbende tilføjet nye.

Historien skal helst opleves nærværende. Det bliver den, når vi vandrer i den og kan opleve den på tætteste hold. På tværs af museer og interessefællesskaber kan vi skabe nye og værdifulde oplevelser. På den måde er vi med til at sikre, at endnu flere danskere får større kendskab til vores spændende danske historie, siger Rane Willerslev, direktør Nationalmuseet.

Takket være støtte fra Nordea-fonden bliver 45 af turene bevaret som varige formidlingsformater. De bliver gjort tilgængelige digitalt for fremtiden på Historisk Atlas og andre platforme. Lokalt vil museer og turledere fra Dansk Vandrelaug i fællesskab sikre, at særlige målgrupper, f.eks. skoleelever og turister, vil kunne opleve de samme historiske vandreture tilrettelagt særligt for dem. Det kunne f.eks. være udvikling af digitale formidlingsprodukter, undervisningsforløb, foldere eller podcasts m.v.

Kontaktperson: Dorrit Christensen, mobil 2929 7871, christensendorrit@gmail.com.

Download foto på bit.ly/HV23foto – krediteres behørigt, udelukkende til brug i forbindelse med denne pressemeddelelse.
Download pressemeddelelsen som pdf.

Dansk Vandrelaugs logoNordea-fonden LogoNationalmuseet logoDanske Naturhistoriske Museer logo