Topmøde på Ejer Bavnehøj 19. januar

Ejer Bavnehøj er i centrum for den første af flere hundrede vandreture til danske udsigtspunkter i 2020. På Toppen – med Dansk Vandrelaug hedder projektet. Og vi er alle inviteret med.

På toppen med Dansk Vandrelaug

Vejen til gode naturoplevelser starter på toppen

2020 er året, hvor alle danskere kan opleve toppen af dansk natur. Mere end 400 gange inviterer Dansk Vandrelaug os alle sammen med til de bedste udsigtspunkter i landet. Alle er velkomne, og der bliver taget særligt hensyn til dig, der ikke er vant til at færdes i naturen. Også hvis du har børn eller børnebørn med i hånden.

På Toppen – med Dansk Vandrelaug er navnet på projektet, og startskuddet lyder søndag den 19. januar. Stedet er – naturligvis – Danmarks højeste punkt ved Ejer Bavnehøj, hvor turen er delt op i to dele: Først 4 km appetitvækkende rundtur i bakkerne, og derefter en ekstra tur på 1,6 km.

For ja, vi ved hvad du tænker, er det nu også Ejer Bavnehøj, som er … Nej, det højeste punkt i landet er Møllehøj (ca. en halv højdemeter tættere på skyerne), og den korte tur 2 tager selskabet med til toppen af Møllehøj, som også er placeret i Ejer Bjerge.

Mellem de to ture serveres der varm kaffe og suppe, for selvom medlemmerne i Dansk Vandrelaug er vant til at vandre i al slags vejr, er de også klar over, at man har brug for en lun opstrammer, når man er ude i den fri luft i januar.

Invitation til de ”natur-uvante” danskere

I pausen mellem de to ture, der naturligvis er med fri entre, kan deltagerne gå til tops i tårnet på Ejer Bavnehøj og nyde den enestående udsigt. Intet andet sted på landjorden i Danmark har du et bedre overblik.

– Vi kan godt lide tanken om, at vi starter på toppen. Fra Ejer Bavnehøjs flotte udsigt og kan vi se frem til et år, hvor vi giver mange danskere mulighed for at se de smukkeste naturområder i landet. Ikke mindst håber vi, at mange danskere, som ikke er vant til at færdes i naturen, vi tage imod vores invitation til nogle dejlige og givende oplevelser i den fri luft, siger Dansk Vandrelaugs (DVL) formand Steen Kobberø-Hansen.

På Toppen – med Dansk Vandrelaug er et projekt, hvor alle DVLs frivillige turledere har gjort sig umage for at arrangere de smukkeste ture, som har de til fælles, at de alle går forbi områdets højeste punkt.

Turene er tilrettelagt, så ikke kun DVLs medlemmer kan følge med. Med støtte fra Nordea-fonden, der har som målsætning af få flest mulige danskere ud i den fri natur, er turenes niveau med vilje gjort tilgængelige for alle, som har lyst til at se mere af vores dejlige land.

– Flere og flere danskere får lyst til at udfolde sig i det fri. Med DVL’s initiativ er der nu en ekstra god anledning til at snøre vandrestøvlen, smøre madpakken og i fællesskab med andre opleve landskabets fascinerende højdepunkter og udsigter, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.

At der er interesse for at nå toppen af dansk natur fik DVL bekræftet allerede nytårsdag, hvor mange af de lokale afdelinger tyvstartede med et stort antal topture. På turen til Nordsjællands  højeste punkt Maglebjerg (92 m) deltog alene 74 vandrere.

– Vi håber i det kommende år især at se mange børn i selskab med deres forældre eller bedsteforældre. Børn i dag opholder sig mindre i naturen, end de gjorde tidligere. Vi tror, at det er fordi de ikke ved, hvad de går glip af. Børnene fortjener at se, at deres land er andet end fortov, asfalt og offentlige parker, siger Lis Nielsen, projektleder for På Toppen – med Dansk Vandrelaug, der til daglig er formand i DVLs København afdeling.

På Ejer Bavnehøj vil både Lis Nielsen og formand Steen Kobberø-Hansesn byde velkommen, ligesom der vil være taler af Nordea-fondens projektkonsulent Lene Rydal Jørgensen og Skanderborgs borgmester Frands Fischer.

Topmødet på Ejer Bavnehøj starter klokken 12.30, hvor vandrerne samles på P-pladsen.

Konkurrence: Hvem vandrer højest?

Som en del af På Toppen – med Dansk Vandrelaug er der arrangeret en konkurrence for vandrere, der stræber mod toppen. Via websitet dvl.dk kan deltagerne registrere, hvilke ture de deltager i, og hver måned trækkes der lod om præmier til topvandrere.

Ved årets afslutning er der en særlig præmie til den deltager, som sammenlagt er kommet højest op eller har været på flest toppe.

Mere information om På Toppen – med Dansk Vandrelaug

dvl.dk/paatoppen

Kontakt: Projektleder Lis Nielsen (fmd. Dansk Vandrelaug, København) – 2031 2914

Se detaljer om Topmødet og de tilknyttede Topture hér