Styrk dine vandrefødder!

Fodterapeut Janne Dehn underviser DVL’s medlemmer i fødder, sko og fodpleje. Læs hendes 5 bedste råd til at gøre dine fødder klar til vandreturen. 

Vandrestøvler på stribe. Foto pixabay.com

Vandrestøvlerne udluftes, imens fødderne får fri. Foto Pixabay.com

  1. Vælg det rette fodtøj
    Om du skal vælge sko eller støvler er ofte en smagssag. Når du vandrer i bjerge, klipper, på sten eller i løst, ujævnt og kuperet terræn, er det en god idé at vælge støvler. Det gælder også, hvis du har svage ankler.Tommelfingerreglen er, at sko ikke skal gås til – de skal passe fra starten. Prøv dem derfor i butikken, inden du svinger dankortet.

    Uanset valg af fodtøj, skal der være god støtte og affjedring og ikke mindst god plads. Dine fødder hæver nemlig op, når du går langt, eller når det er varmt. De glider også fremefter, når du går nedad. Tag fx sålen ud af skoen, stil dig ovenpå og se, om der er god og nok plads til din fod både i længde og bredde. Start aldrig din lange vandretur eller vandreferie med nye sko.

  2. Husk strømperne
    Vælg strømper, der ikke strammer, i naturmaterialer som fx uld eller bambus – de opsuger fugt og er antibakterielle. Husk at skifte strømper hver dag. Prøv dig gerne frem med forskellige modeller, til du finder det par, der føles godt for dig.
  3. Plej dine fødder
    Skyl fødderne i lunkent vand fx i dit daglige brusebad. Hvis du nyder et godt fodbad, så hav fødderne i lunkent vand i maks. 10 minutter, så du ikke udtørrer huden. Du kan tilsætte en teske olivenolie, hvis du ønsker. Brug den grove side af en skuresvamp til at mindske mængden af hård hud. Tør fødderne grundigt – især mellem tæerne, da fugtig hud danner grobund for svamp. Klip neglene lige over. Ellers risikerer du bl.a. nedgroede negle.Smør og massér fødderne med en god creme indeholdende 70% fedt – dog ikke mellem tæerne. Det er bedst 10-15 minutter før sengetid.

    Start aldrig din lange vandretur eller vandreferie med nyordnede fødder og negle – så er de alt for sarte og meget mere sårbare over for vabler og gnavsår.

  4. Aflæs dine fødders signaler
    Døjer du jævnligt med hård hud, eller har du ligtorne, er det symptomer på forkert belastning. Det kan være på grund af tryk, pres eller friktion fra sko og strømper, eller det kan skyldes fejlstillinger i foden. Sidstnævnte kan afhjælpes hos en fodterapeut.
  5. Motioner fødderne
    Øvelser for fødder og tæer styrker musklerne, bevægeligheden og balancen. Du kan fx finde gode øvelser på Danske Fodterapeuters hjemmeside altomfoden.dk.

Du kan lære mere om dine fødder på et DVL-kursus

Vær god ved dine fødder og styrk din vandring

Den 13. marts 2022 kl. 13-16 kan du blive klogere på dine fødder på et 3 timers kursus med gode råd til fodpleje, vejledning i fodtøj, indsigt i fejlstillinger og undervisning i effektive fodøvelser.

Vi har flere kurser i at gå rigtig hvert år – Tjek udbuddet netop nu

Vidste du det om dine fødder?

Selvom fodens knogler kun vejer godt 100 gram tilsammen, skal de bære hele vores krop og alle vores kilo. De skal også klare, at vi øger vores kropsvægt cirka 1-2 x ved gang og cirka 3-6 x ved løb og spring.

Foden opdeles i forfod, mellemfod og bagfod.

Din fod har 33 led, 26 knogler, 24 muskler og over 200.000 nerveender.


Som medlem af DVL får du adgang til en lang række rabataftaler – bl.a. til friluftsbutikkernes lækre vandresko og -støvler.