Vandring er motion for alle

Det er en skrøne, at vandring kun er en motionsform for ældre, eller dem der ikke er til hård motion. Vandring er for alle, og der er mange fordele at hente både for dit fysiske og mentale helbred, forklarer læge og professor Bente Klarlund.

Vandrere får en gåtur i naturen i Thy Nationalparks klitter. Foto Vagn Olsen

Vandrere godt i gang med Thy Nationalparks klitter. Foto Vagn Olsen

Det er aldrig for sent at komme i gang! Vandring er virkelig motion for alle.

Vi hører altid, at kroppen svækkes med alderen, og at det derfor er særlig vigtigt at bevæge os, når vi runder de 50. Men også at hård motion kan være en udfordring, og der derfor er brug for alternativer.

– Lige meget om vi snakker vandring, løb eller hård styrketræning, så kan alle aldre være med, og alle har brug for motion. Man hører tit, at vandring og gåture er en motionsform for ældre mennesker. Men det er en skrøne. Vandring er for alle, der kan lide at gå i naturen, siger Bente Klarlund, der blandt andet er forfatter til Gå-bogen, som udkom i 2018.

Begynd med nogle af DVL’s kortere ture – gå denne vej

Gevinst for krop og sind

Ifølge Bente Klarlund skal vi ikke tænke vandring som en motionsform for alle dem, der ikke gider eller kan holde til at motionere. Det handler om, at det er en motionsform for dem, der kan lide det. Og der er flere gevinster at hente.

– Vandring i naturen er særlig godt for vores mentale helbred. Det dæmper angst og modvirker depression og stress. Forskning viser også, at det gør os mere kreative, idérige og modtagelige for nye tanker samtidig med, at det styrker vores hukommelse og indlæringsevne, forklarer hun.

Find sund inspiration til at komme på toppen her

Skal gåturene også have effekt på fysikken, skal der dog mere end en slentretur til.

– Hvis det skal have en betydning for dit fysiske helbred er hovedreglen, at pulsen skal op. Det kan gøres ved rask tempo og kuperet terræn. Folk, der løber maraton, vil for eksempel ikke kunne få pulsen op ved gang lige meget, hvor hurtigt de går. Men for dem er der stadig den mentale gevinst at hente, siger Bente Klarlund.

Den rette gang-dosis

Blot 15 minutters gåtur om dagen i rask tempo kan gøre en forskel. Men der skal minimum 30 minutter til hver dag, for at det har effekt.

– Der er det, man kalder en dosissammenhæng. Jo længere tid og jo hurtigere, du går, jo større effekt har det, når det kommer til at nedsætte risikoen for sygdomme som type 2-diabetes, hjerte-kar-sygdomme, kræft, demens og angst, siger Bente Klarlund.

Bente Klarlund går selv hver dag, når tiden er til det. Hun mener, at det særlig gode ved vandring er, at det er en motionsform, alle kan være med på.

– Du skal bare kunne sætte det ene ben foran det andet. Det er aldrig for sent at komme i gang.

Af Kristine Buske

Gode råd fra Bente Klarlund

  • Det er aldrig for sent at komme i gang
  • Lidt er bedre end ingenting
  • Start med en lille gåtur og begynd gradvis at øge længde, tempo og terræn
  • Hvis det er svært at komme afsted, kan det hjælpe at gå i selskab med andre

Savner du selskab på turen? Find det på de kortere ture her