Gang er godt for knoglerne

Der er mange gode grunde til at finde vandreskoene frem og tage ud over stepperne.

Vandrere langs Randers Fjord på Lodsstien. Foto Vagn OLsen, Viborg Afd.

Vandrere langs Randers Fjord på Lodsstien. Foto Vagn OLsen, Viborg Afd.

Uanset om du går for at nyde naturen, selskabet, pusterummet fra hverdagen eller vandringens positive effekter på din mentale sundhed, har dit fysiske helbred stor gavn af at vandre.

Vi ved godt, at vi skal passe på vores knogler, og når vi vandrer en tur, gør vi vores knogler en tjeneste, om vi er bevidste om det eller ej. Går turen på ujævnt underlag, har vi vandrestøvlerne på. Her pakker skafterne vores ankler godt ind og beskytter dem, hvis vi vrider om.

Som motionsform er gang mere skånsom end aktiviteter med højere intensitet. Det betyder ikke, at gang er mindre effektivt. Til gengæld betyder det, at næsten alle kan være med. Det er enkelt at vandre, og starter man ud med kortere ture, der ikke kræver grej, finder man næsten heller ikke billigere motion.

I DVL går vi også masser af korte ture

Vægten gør godt

Hvis man vil have sunde knogler, er der i grove træk tre vigtige områder, man skal fokusere på: At træne gennem vægtbærende aktiviteter, at huske D-vitamin og indtage rigeligt kalk.

Vandring er netop et godt eksempel på en vægtbærende aktivitet. Når du vandrer, styrker du dine knogler, led, sener og musklerne i benene. Du kan forbedre din balance markant ved at vandre i ujævnt terræn. Den gode balanceevne forebygger fald og er en af de mange gode grunde til, at gang bliver anbefalet som forebyggelse af osteoporose, også kaldet knogleskørhed.

Det sunde stød

Uanset dit tempo gør gang noget godt for din krop – og jo hurtigere du går jo bedre. Når du går til, rammer vandreskoen jorden med større kraft. Jo større kraften er, jo stærkere er det gode ”stød”, der strækker sig op gennem knoglerne i benet. Det kan også være en fordel af gå med vandrestave. Aktiv brug af stavene øger nemlig de gode stød til knoglerne.

Vi vandrer overalt – gå med her

Når vi vandrer under åbne himmelstrøg, producerer huden selv D-vitamin. Det regulerer knoglernes udvikling og vedligeholdelse og har derudover positiv effekt på immunforsvar, muskelfunktion og balance.

Kalk i rygsækken

Så helt enkelt hjælper vandreturen dig på to af de tre anbefalede fokusområder inden for knoglesundhed. Hvis du medbringer en madpakke, der er rig på calcium, kan du derfor hive et hattrick i hus: rigeligt kalk, D-vitamin og vægtbærende aktivitet.

Af Anne Lottrup